Alpha Corner - Twoj przewodnik po fotografii

Sony NEX-FS100 – zabójca Panasonica AF100 nadchodzi!

Amatorzy bagnetu E doczekali się profesjonalnej kamery obok amatorskiego VG10. Jak wypada na tle konkurencji z systemu micro4/3?

O tej kamerze mogliście poczytać już wcześniej – ciekawostką jest to, że zastosowano tutaj ten sam sensor formatu Super35mm (w przybliżeniu rozmiar APS-C) co w PMW-F3, jednej z najnowszych profesjonalnych kamer Sony z bagnetem PL.

NEX-FS100

Tym czasem w kwietniu zeszłego roku Panasonic zaprezentował model AG-AF100. Do dnia dzisiejszego była to jedyna profesjonalna kamera video używająca bagnetu bezlusterkowców – tam systemu µ4/3. Innym odpowiednikiem NEX-FS100 może być system RED – znany ze swojej modułowości, gdzie użytkownik kupował osobno każdy element kamery – tutaj sytuacja prezentuje się podobnie, korpus jest bazą do której doczepia się baterie, uchwyty, wizjer lub wyświetlacz, czy inne akcesoria. Z tego powodu trudno bezpośrednio porównać tą kamerę z odpowiednikiem RED, ale można odnieść się do AG-AF100:

Cecha NEX-FS100

Sony NEX-FS100

Panasonic AG-AF100

Panasonic AG-AF100

Bagnet Sony E µ4/3
Matryca 13,3×23,6mm
(~Super35, 314mm2)
17,8×10mm
(µ4/3, 178mm2)
Pobór mocy 5,6 – 6,7W podczas nagrywania 12,4W podczas nagrywania
Wymiary 126,5 x 101,5 x 193,5 mm 163,4 x 195 x 290,4 mm
Waga 1,04kg 1,30kg
Migawka Auto: 1/60-1/2000
Manual: 1/3 – 1/10000
1/60-1/2000
Regulacja prędkości migawki 1/3 – 1/10000 1/2 – 1/2000 sek
Speed and Slow motion 60FPS – 1FPS 60 FPS – 2FPS
Wbudowane filtry ND Nie 1/4, 1/16, 1/64
Kompresja video AVCHD
MPEG-2
AVCHD
Bitrate przy FullHD/30p 24 Mbps 21 Mbps
Nieskompresowany
strumień video:
Tak,
HDMI, 4:2:2, 8 bit
Nie
Czułość 0dB do +30dB -6dB do 18dB
Cena $5 850 $4 995

Więcej szczegółów w oficjalnych specyfikacjach technicznych

Premiera FS100 jest rzuceniem rękawicy lustrzanką Canona z opcją filmowania – w przeciwieństwie do nich oferuje świetną ścieżkę dźwiękową, praktycznie nieistniejący efekt “rolling shutter” oraz bez porównania lepszą ergonomię i kompatybilność ze standardami branży filmowej w tym akcesoriami. Niestety – jest też jeden produkt za którym Sony nadal kuśtyka – 5D MkII z pełnoklatkową matrycą oferującą jeszcze płytszą głębię ostrości niż to co oferuje matryca Super35 – oczywiście będą zastosowania w których FS100 zdyskwalifikuje aparat Canona (wszystkie dynamiczne sceny), ale niedosyt jednak pozostaje, tym bardziej kiedy weźmiemy pod uwagę różnicę cenową.

Pozostaje kwestia modułowości i akcesoriów – czy system NEX rozrośnie się do rozmiarów RED, z dziesiątkami firmowych akcesoriów i ciągle rozbudowywaną modułowością? Mam gorącą nadzieję, że tak – ponieważ to wróży dobrze wszystkim zainteresowanym, pojawi się większa konkurencja dla REDa a to może oznaczać tylko jedno: spadek cen :) . Póki co Sony zdaje się stawiać odważne kroki w kierunku stworzenia ambitnej oferty dla początkujących filmowców którzy przeżywają fascynację lustrzankami – za co jak najbardziej należą się oklaski!

Filmy

Linki

NEX-FS100 specyfikacja


Komentarze

Spam protection by WP Captcha-Free

System pozwala na zamieszczanie znaczników HTML w komentarzach:: <a href=""></a> <b></b> <i></i> <sup></sup> <sub></sub>