Alpha Corner - Twoj przewodnik po fotografii

Sony Alpha A37 – opis, specyfikacja, testy

17 Maja 2012 Sony zaprezentowało nową lustrzankę dla początkujących. Następca Alfy 35 pod wieloma względami zbliża się do Alfy 57 w kwestii samych zdjęć, jednak jednocześnie jest zamknięta w znacznie mniejszym i lżejszym korpusie .

Skocz do: Specyfikacja, Sony A37 vs Sony A57, Sony A37 vs Sony A58, Do pobrania, Film, Testy.

Sony_A37

a37_vs_a57

Alpha 37 jest obecnie jednym z najmniejszych korpusów na rynku lustrzanek nie rezygnując przy tym z większości dobrodziejstw systemu o czym wcześniej pojawiały się plotki. Po prawej możecie zobaczyć porównanie wielkości korpusów A37 i A57. Różnice w specyfikacjach technicznych są dosyć symboliczne i można je sprowadzić do dwóch punktów: Wielkości i wyświetlacza LCD. Wielkość korpusu dla jednych może być wadą, dla innych dużą zaletą – Alfa 37 jest najmniejszym korpusem na rynku lustrzanek, a przy wadze zaledwie 448g świetnie nadaje się na długie wyprawy, gdzie cięższy korpus może męczyć. Z drugiej strony – mały korpus oznacza mniej komfortowy uchwyt, oraz mniej miejsca na palce, co szczególnie może być problematyczne pamiętając o tym, że A37 (podobnie jak A57) nie posiadają dedykowanego uchwytu pionowego.

Bez wątpienia jednak dobrą wiadomością jest powrót ruchomego wyświetlacza którego zabrakło w bezpośredniej poprzedniczce tego modelu, A35, a także zatrzymanie wystającej muszli ocznej z tyłu korpusu która znacznie zwiększa komfort pracy przy tak małym korpusie i sprawia, że nie musimy robić zdjęć przytuleni do aparatu.

Z perspektywy czasu Alfa 37 jest jednym z bardziej udanych modeli Sony, świetnie balansującym niewielkie body z szerokimi możliwościami zarówno dla “niedzielnych fotografów” jak i tych którzy chcą rozwijać fotografię jako swoje hobby – natywna współpraca ze wszystkimi obiektywami z bagnetem A (Sony, Minolty, oraz Konica-Minolta) daje naprawdę szerokie pole do rozwijania swojej pasji, także za względnie niewielkie pieniądze (kupując choćby tak dobre obiektywy jak Minolta 50mm f/1.7, czy Minolta 70-200mm f/4).

Sony zdecydowało się ostatecznie na połączenie dwóch linii aparatów i na początku 2013 roku zaprezentowano model A58 specyfikacją przypominający Alfę 57, jednak w zauważalnie niższej cenie w dniu premiery stawiając go pomiędzy dwoma modelami jednak oferując przy tym zauważalnie lepszą specyfikację niż Alfa 37. Poniżej możecie zobaczyć porównanie z Alfą 58 oraz 57.

Zestawy

Oznaczenie Obiektywy w zestawie
SLY-A37K Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM (SAL-1855)
SLT-A37Y Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM (SAL-1855) i Sony DT 55-200mm f/3.5-5.6 SAM (SAL-55200)
SLT-A37M Sony DT 18-135 mm f/3.5-5.6 SAM (SAL-18135)

Specyfikacja

Różnice między Sony A37 a Sony A57

Sony A37
Sony Alpha 37
Sony Alpha A57
Sony Alpha 57
wyświetlacz LCD 2,7”
230,400px
3”
921 600px
Zdjęcia w serii Cyfrowy tele-zoom z blokadą ekspozycji: 7 klatek na sekundę
Standardowy: Maximum 5,5 klatki na sekundę
Priorytet szybkości: Maximum 12 klatek na sekundę
Standardowy: Maximum 10 klatek na sekundę z blokadą ekspozycji,
Hi: 8 klatek na sekundę
Lo: 3 klatki na sekundę
Ilość zdjęć na jednym ładowaniu 450 zdjęć z wizjerem,
500 zdjęć z wyświetlaczem LCD
550 zdjęć z wizjerem,
560 zdjęć z wyświetlaczem LCD
Cyfrowy Zoom Clear Image Zoom: ok. 2x
zoom cyfrowy: ok. 4x (dostępny także w filmach)
Tak, 2x (funkcja Clear Zoom)
Wizjer TFT,
1 440 000 px,
x1.1
TFT,
1 440 000 px,
x1.05
Wymiary 124,4 mm × 92 mm × 84.7 mm 132,1 mm × 97,5 mm × 80,7 mm
Waga 506g z baterią i kartą MS 618g z baterią i kartą MS

Różnice między Sony A37 a Sony A58

Sony A37
Sony Alpha 37
Sony A58 - perspektywa
Sony Alpha 58
Matryca 16.1 MPx 20.1 MPx
Wyświetlacz LCD 2,7”
230,400px
2,7”
460 000px
Zdjęcia w serii Cyfrowy tele-zoom z blokadą ekspozycji: 7 klatek na sekundę
Standardowy: Maximum 5,5 klatki na sekundę
Cyfrowy tele-zoom z blokadą ekspozycji: 8 klatek na sekundę
Standardowy: Maximum 5 klatki na sekundę
Ilość zdjęć na jednym ładowaniu 450 zdjęć z wizjerem,
500 zdjęć z wyświetlaczem LCD
690 zdjęć z wizjerem,
700 zdjęć z wyświetlaczem LCD
Wizjer TFT,
1 440 000 px,
x1.1
OLED,
1 440 000 px,
x1.05
Wbudowana lampa błyskowa GN10 GN12
Gorąca stopka iISO ISO 518
Układ AF ze śledzeniem 3D Nie Tak
Bagnet Metalowy Poliwęglanowy (plastikowy)
Wymiary 124,4 mm × 92 mm × 84.7 mm 128,6 mm × 95,5 mm × 77,7 mm
Waga 506g z baterią i kartą MS 492g z baterią i kartą MS

Film

Do pobrania

Testy


Komentarze
  1.  

    No i mam zamotke z tymi aparatami slt sony.
    Mianowicie zastanawiam sie nad kupnem któregos z modeli a37 / a55 / a57, moje piorytety to fotografia sportowa z teleobiektywem, oraz filmy full hd równiez zdarzeń sportowych, a konkretnie (narty-freeride,rowery górskie/downhill,windsurfing/kitsurfing).Chciałbym fimów użuwac do analizy bładów i pokozywc je na kursach na rzutniku, a takze do publikacji na stronie www, w perspektywie jakies bardziej ambitne fimy tego typu,w przyszłości może nawet jakiś pełnometrażowy film.
    Co do zdjęć to mniej wiecej wiem czego sie spodzewac w tej chwili uzywam głównie sony a580 do robienia zdjęć,takze spodziewem sie podobnej jakosci.No i dylemant czy wystarczy do moich zastosowań a 37 czy warto dopłacić do a55/lub a57 ze względu na szybkość zdjęć(moze sie to przydać w zastosowaniach sportowych,ale jak duza będzie różnica?zy ją odczuje?),a róznica w cenie znaczna bo a 37 i a57 to około 1000zł, a zato można nabyc jakieś ciekawe szkło.

    Dodatkowo.Jeszcze jedna wątpliwość którą mam to tryby filmowania w najwyzszej rozdzielczości,a konkretnie czy autofocus we wszystkich tych modelach bedzie pracował rónie sprawnie i jak duza bedzie różnica jezeli chodzi o tryb zapisu 60i w porównaniu do gorszych trybów zapisu progresywnego w a55 i a37?

    Natomiast co wazne za a37 i a55 przemawiarozmiar i waga(mniej targania np. w wysokie góry),ponadto jeszcze watpliwosć mam co do trybu Clear Image Zoom w a37 i a57, jak on działa w rzeczywistości czy faktycznie dostane taką samą/zbliżoną jakość zdjęcia z tą funkcją i obiektywem 300mm co bez niej dla obiektywu 600mm?to była by dla mnie również duza zaleta.

  2.  

    Ja myślę, że warto dopłacić do A57 choćby ze względu na wygodę obsługi (A57 jest znacznie bliżej do A580 – 37 ma mniej przycisków i ogólnie, bardziej ograniczoną obsługę) – ale to moja osobista preferencja i wolałbym się nie narzucać, tym bardziej, że nie uprawiam tego rodzaju fotografii :) Miniaturowy rozmiar A37 może być naprawdę sporą zaletą przy długich wycieczkach i na pewno trzeba o tym pamiętać. Dlatego może postaram się odpowiedzieć na pozostałe pytania.

    Różnica między szybkością 7 a 12 klatek jest dosyć spora – na tyle duża, że 8 klatek na sekundę potrafi się synchronizować z ruchem (choćby skrzydeł większych ptaków czy biegnącym człowiekiem) podczas gdy przy 12 klatkach już ma się gwarantowane ujęcia poszczególnych etapów ruchu – na swojej A77 mam tryb z 8 klatkami na sekundę i już kilka razy nadziałem się na serie w których miałem fotografowane zwierze / człowieka tylko w dwóch pozach – nogi w górze i nogi na dole, choć to bardzo zależy od szybkości ruchu i większość sekwencji wychodzi poprawnie.

    Co do autofokusa – będzie chodził bardzo podobnie, bo zarówno A55 jak i 37 i 57 mają praktycznie ten sam układ AF. Ale oczywiście dla najlepszej wydajności AF w video trzeba pomyśleć o obiektywach SSM (czy HSM w Sigmie / USD w Tamronie) – przede wszystkim przez wzgląd na filmy, bo wbudowany mikrofon potrafi wyłapać dźwięk autofokusa z silnika w korpusie / silnika SAM. Tutaj ten tysiąc oszczędzony na A37 mógłby się przydać.

    Co do różnic w zapisie i oraz p – jeśli chodzi o puszczanie klipów na rzutniku to różnice nie powinny być widoczne, ale przy szybkim ruchu jednak sugerowałbym tryb progresywny, bo wszelkie artefakty wynikłe z przeplotu w 60i widać najlepiej właśnie w sekwencjach akcji (chyba, że matryca przechwytuje obraz w trybie progresywnym, a tylko go zapisuje w trybie interlanced – tego niestety nie wiem. Stara Alfa 55 właśnie tak robiła, podobnie Sony VG-10 dzięki czemu nie było artefaktów typowych dla trybu i).

    Co do Clear Image Zoom – tak, oferuje on podobną jakość do telekonwerterów, może nawet lepszą w pewnych sytuacjach. Ale to była prawda znana od dłuższego czasu – skalowanie zdjęć na komputerze potrafiło dać lepsze rezultaty niż telekonwertery, lub przynajmniej: bardzo podobne. A Kurt w porównaniu do którego dałem linka używa zwykłego skalowania w Photoshopie, podczas gdy istnieją lepsze algorytmy oparte o fraktale.
    Także ja bym odważył się powiedzieć, że Clear Image Zoom działa mniej-więcej tak jak podpięty telekonwerter jakiegoś niezależnego producenta.

  3.  

    Witam,

    Ponieważ sam rozważam zakup aparatu, z naciskiem na filmowanie, w związku z tym wnikliwie studiuję opisy techniczne na firmowych stronach, ale także na niezależnych. Zauważyłem pewną prawidłowość odnośnie zapisu materiału filmowego przez A37. Mianowicie często podaje się że zapis jest możliwy w 1980×1080 50 klatek/s w trybie progressive. Samo Sony w swoich materiałach oficjalnych mówi o 50 klatkach/s w trybie interlaced. Ten błąd dotyczy także materiału powyżej. A może ja niewłaściwie interpretuje pewne opisy ? Uprzejmie proszę o wyjaśnienie.

    Pozdrawiam.

  4.  

    Tak!

  5.  
    Anonymous ________ dnia 27 12 2012 o godz. 00:46

    Polecam A37! Mam i uwazam ze jest swietny!

  6.  

    Witam

    Sony a37 to moja pierwsza lustrzanka. Czy migające ikony “rączki” i “wykrzyknik” są czymś normalnym gdy zwiększę ogniskową aparatu do np. 70mm i oznaczają możliwe drgania aparatu? W wizjerze nie widać tych ikon – czy tak ma być? Przy ogniskowej np. 24mm nic nie mruga. Pozdrawiam

  7.  

    Witam,
    Tak, ikona trzęsącej się rączki z wykrzyknikiem to ostrzeżenie o drganiach aparatu (instrukcja obsługi, strona 23).

    To czy ta ikona jest widoczna w wizjerze czy nie zależy od wybranego trybu pracy wizjera – widać ją tylko w trybie “Wyświetl wszystkie informacje” – jeśli nie on jest dostępny pod przyciskiem DISP to można go włączyć w menu ustawień aparatu -> Przycisk DISP (wizjer) -> Wyśw. wszystk. inf.

    To, że ikona znika, lub pojawia się zależnie od ogniskowej wynika z faktu, że przy dłuższych ogniskowych wszystkie drgania są znacznie bardziej widoczne – mamy wąski kąt widzenia, więc jeśli niewielkie poruszenie jest praktycznie niewidoczne przy szerokim kącie – będzie zauważalne przy bardzo wąskim (tak bardziej naukowo: przesunięcie kątowe będzie znacznie większe względem kąta widzenia przy).
    Najłatwiej można to zauważyć przy teleobiektywach, szczególnie tych o bardzo dużych ogniskowych (np. 400mm), kiedy utrzymanie stabilnego kadru z ręki jest prawie niemożliwe, podczas gdy przy krótszych ogniskowych (np. 24mm) nie ma z tym żadnego problemu.

  8.  

    Ale dzisiaj już tego problemu nie ma – nawet przy ogniskowej 105mm. Ikony (ogniskowa np. 70mm) mrugały na ekraniku nawet gdy aparat leżał sam na stole i to mnie dziwiło bo czy wówczas stabilizacja nie powinna działać, czy może wtedy należało ja wyłączyć? Czy wpływ na to mógł mieć słabo oświetlony pokój – dzisiaj jest słonecznie i tego problemu nie ma? Obiektyw to MAF 24-105 D. Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za pomoc.

  9.  

    To, czy ikona się pojawia czy nie zależy od dwóch czynników:

    • Czasu naświetlania
    • Ogniskowej

    .
    Jeśli aparat jest w stanie dobrać czas naświetlania przy którym nie ma ryzyka poruszenia zdjęcia, to ikona się nie pojawi. Przy sztucznym świetle bardzo często będzie wyskakiwała – w dzień prawie nigdy.

  10.  

    Czy stabilizacja (ostrzeżenie o drganiach aparatu) będzie “migać” w każdym trybie, również w PASM?

  11.  

    Tak, ostrzeżenie powinno być aktywne w każdym trybie.

  12.  

    No i tu jest problem. Nie mogę “wymusić” “mrugania” w trybie S,M. w trybach P, A mruga. Zrobiłem próbę. W momencie robienia zdjęcia w trybie P czy A mruga, przy tych samych ustawieniach (autofokus punktowy, punkt, odległość, ogniskowa 105mm,ISO,czas migawki,przysłona – wszystko identyczne) w trybie S i M nie mruga. Więc o co tu chodzi? Nie mogę tego zrozumieć skoro “powinno być aktywne w każdym trybie”, a może w trybach S lub M jednak nie ostrzeże nas o drganiach. Pozdrawiam, jak to rozwikłam to już więcej męczyć nie będę.

  13.  

    Znalazłem w instrukcji do SONY A100, że “ostrzeżenie o drganiach aparatu” nie jest dostępne w trybach S i M. Zapewne w SONY A37 jest tak samo – instrukcja jest beznadziejna skoro nie obejmuje takich rzeczy. I tak z ciekawości: czy w innych “wyższych” modelach ta funkcja działa w trybach S i M. Pozdrawiam

  14.  
    Anonymous ________ dnia 19 03 2013 o godz. 09:37

    “Tak, ostrzeżenie powinno być aktywne w każdym trybie.” Funkcja ta nie działa w trybach S i M.

  15.  

    No, to pomściło się na mnie pisanie z pamięci ;) . Właśnie sprawdziłem na swojej A77 – jest identycznie: ostrzeżenie o drganiach aparatu nie działa w trybach S i M. Dosyć dziwna decyzja ze strony oprogramowania – wydawać by się mogło, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie ostrzeżenie pojawiało się w każdym trybie, ale najwyraźniej: tak nie jest.

  16.  

    Pojawienie się tego ostrzeżenia w tych trybach byłoby ciekawą funkcją (np. czy zmienić czas migawki). A może SONY wprowadziłoby jakąś aktualizację oprogramowania gdyby spora część użytkowników domagała się tej funkcji? Ale nie ma to znaczenia bo i tak uważam, że SONY A37 to cudny aparat – lepszego pod względem stosunku jakość/cena nie znajdziecie:). Stabilizacja w korpusie, do tego szkiełka MINOLTY (przyzwoite ceny) i nic więcej nie trzeba.
    Pozdrawiam

  17.  

    W lustrzankach DSLR Sony był wskaźnik drgań aparatu w postaci skali – w przeciwieństwie do nowego ostrzeżenia które tylko się włącza lub wyłącza – i tamta skala działała w każdym trybie, nawet M. Więc jeśli o coś walczyć, to ja bym walczył o przywrócenie starej skali drgań aparatu :) bardzo pomagała w dobraniu najlepszego momentu do zwolnienia migawki.

  18.  

    A jest jakiś sposób walki o to :) ?

  19.  

    Z tego co wiem – nie.Jeśli ktoś ma wpływ na sprzęt, to jego testerzy, tylko, że tych nie ma w Polsce, a Sony nie chwali się listą profesjonalistów testujących ich sprzęt (podobnie jak i większość producentów).

  20.  

    Witam, mam A37 chcę dokupić teleobiektyw.
    Interesuje mnie 70-300 mm z jak najlepszym światłem. Próbuję sił z fotografią lotniczą. SONY, TAMRON czy SIGMA? Może ktoś testował Alfę z teleobiektywem?

  21.  
    Dominikłódź ________ dnia 10 05 2013 o godz. 09:23

    Nastawiałem się na kupno A37 gdzy uzbieralem kwote sprzedawca polecił mi kupno nowego modelu A58 który zakupiłem. Minoł dzień i zaczyna się wachać czy podjołem słuszną decyzje. posiadam telewizor 3D w A58 zrezygnowali z fotek 3D. Chodzi też o cene .
    Za A58 zapłaciłem 2000 z obiektywem 18-55.
    Za A37 zapłacił by 2300 ale z dwoma obiektywami.
    Mam pare dni na wymiane sprzętu więc pomóżcie.

  22.  

    Tak naprawdę wszystko zależy od priorytetów, dlatego ciężko mi coś podpowiedzieć.

    Jeśli chodzi o mnie to bardziej zastanawiałbym się nad wyborem pomiędzy A58 z 18-55 a Sony A37 z 18-55 i przeznaczeniem oszczędzonych pieniędzy choćby na Sigmę 70-300mm f/4-5.6 APO DG która jest lepsza optycznie od kitowego teleobiektywu Sony. (Nowa kosztuje ok. 700zł, używaną można kupić jeszcze taniej). Albo na Sony 50mm f/1.8 SAM, żeby mieć coś do fotografowania w gorszym świetle (ok. 600zł).

    Dylemat na pewno nie należy do najprostszych, dlatego chyba zrobiłbym tak – jeśli w ciągu roku nie planowałbym zakupu żadnych dodatkowych obiektywów to mój wybór padłby na A37 + kitowy 18-55mm + zaoszczędzone pieniądze poszłyby na 50 f/1.8 SAM.
    Jeśli miałbym w planie zakup jakiś dodatkowych obiektywów to brałbym A58 który ogólnie jest lepszym korpusem w wielu względach, tak naprawdę tylko zdjęcia 3D i bardziej plastikowe body to jedyne rażące wady w porównaniu do A37.

  23.  
    Dominikłódź ________ dnia 11 05 2013 o godz. 23:02

    Dzięki Sky_walker za odpowieć.
    Zostaje przy A58. potestwałem go dziś troszeczke przy złym świetle daje rade, jak na moje amatorski oko. jest szybki i dla mnie w zupełności wystarczy. oglądałem dziś w fotojoker obiektyw sigmy o ktorym piszesz. Tylko muszę pujść z aparatem, coś ze zgodnością oprobramowania.
    Poprostu musiałem go polubić haha.
    Pozdrawiam.

  24.  
    Anonymous ________ dnia 15 05 2013 o godz. 20:24

    jak robic zdjecia alfą 37 z dalszej odległosci np.20-30m chodzi mi o zblizenie maksymalne,bo jak przyblizam zoomem to ma tylko do 2 zoom

  25.  

    Każdy obiektyw ma jakąś minimalną odległość ostrzenia – nie da się bardziej zbliżyć, niż pozwala na to konstrukcja tego obiektywu.
    Jeśli chcesz uzyskać większe powiększenie, to sugeruję przejrzenie artykułu sposoby na makro gdzie postarałem się opisać wszystkie sposoby na uzyskanie możliwie dużego zbliżenia do zdjęć marko.

  26.  

    Pojechałem w weekend z Gdańska na mazury fotografować dzikie konie niedaleko jeziora Oświn.
    Kiedy byłem w plenerze po wykonaniu pierwszego zdjęcia aparat zaczął wyświetlać “Błąd Aparatu” i tak mu już zostało.
    Przejechałem w sumie prawie 700 km bo bardzo mi zależało na tych fotografiach. Niestety aparat zawiódł.

    Lukasz

  27.  

    Z serwisem Sony można skontaktować się przez stronę www lub ewentualnie zadać pytanie na forum.

  28.  

    Posiadam A37 od wiosny i sam aparat spełnia moje oczekiwania, lubię jeździć w góry, więc dodatkowo doceniam mniejszy korpus. Natomiast w kwestii filmowania uważam, że jest to porażka. Kompletny brak płynności i to zarówno w 50i, 25p i w mp4. Najgorzej wygląda to gdy kadr przesuwamy w poziomie, wtedy krawędzie wszystkich obiektów jakby zostawały na chwilę w miejscu. I nie jest to winą sprzętu odtwarzającego, bo telewizor czy komp radzi sobie bez problemu z m2ts z innych źródeł w sposób płynny. To moim zdaniem dyskwalifikuje w ogóle zasadność zastosowania tej funkcji w aparacie (tym bardzie że w specyfikacji producent chwali się doskonałą płynnością filmów). Niemniej aparat polecam biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości. Słabym punktem jest jeszcze program do RAWów. Trzeba się zaopatrzyć w coś lepszego, np. SILKEPIX tylko że jest to już dodatkowy wydatek.

Spam protection by WP Captcha-Free

System pozwala na zamieszczanie znaczników HTML w komentarzach:: <a href=""></a> <b></b> <i></i> <sup></sup> <sub></sub>