Alpha Corner - Twoj przewodnik po fotografii

Kurs Adobe Lightroom 2 – wstęp

Adobe Photoshop Lightroom to najbardziej znany program do obróbki RAWów. Choć istnieje dopiero od 2007 roku zyskał sobie przychylność w świecie fotografów, między innymi dzięki wsparciu dla ogromnej liczby formatów RAW. Zapraszam do szybkiego kursu podstaw tego programu o niesamowitych możliwościach i zaskakująco prostej obsłudze.

Lightroom 1

W lightroomie wyróżniamy kilka ważnych “stref”, ale na wstępie skupmy się na czterech. Pierwsza (1) to galeria zdjęć – tutaj wybieramy fotografię która zostanie poddane obróbce. Na środku (2) jest podgląd zdjęcia – klikając na fragment możemy zobaczyć podgląd w skali 1:1, ponowne kliknięcie wraca do zwykłego widoku. Strefa 3cia, po prawej, to pasek informacyjny – tutaj mamy histogram, Metadane (czyli informacje EXIF) a także narzędzia do szybkiej korekcji – możemy łatwo zmienić ekspozycje, balans bieli, nasycenie kolorów, czy choćby wybrać jedną z predefiniowanych opcji korekcji. Na górze, w domyślnie ukrytym pasku są dodatkowe opcje.

Lightroom 2

Kliknięcie na strzałkę otworzy pasek w którym możemy przełączyć się z trybu “Library” na “Develop” – główny tryb obróbki zdjęć.

Lightroom - Tryb Develop

Wczytanie zdjęcia do tego trybu może chwilę potrwać, więc cierpliwie czekamy aż zniknie napis “Loading” i zabieramy się za obróbkę zdjęcia. Zaznaczony pasek po prawej zwiera praktycznie wszystkie niezbędne narzędzia do obróbki.

Lightroom - Narzędzia korekcji obrazu

Zaraz pod histogramem mamy 5 podstawowych narzędzi od których ja zawsze zaczynam korekcje zdjęć. 1 to crop – przycinanie zdjęcia, tutaj łatwo możemy wybrać proporcje przyciętego zdjęcia.  2 służy do usuwania plamek na zdjęciu – nieocenione wprost narzędzie kiedy mamy zdjęcia z kurzem na matrycy. 3 to korekcja efektu czerwonych oczu, 4 to filtry gradacyjne (czy jakkolwiek by tłumaczyć Graduated Filter) – tworzą jakby przejścia tonalne z efektów – do wyboru mamy 7 (ekspozycja, jasność, kontrast, saturacja, czystość (clarity), ostrość i kolor) oraz dodatkowy, ósmy – soften skin. Ostatnie, 5 narzędzie to adjustment brush, jedno z najpotężniejszych narzędzi Lightrooma. Efekty daje podobne do Graduated Filter, z tym że nie musimy nakładać go na całe zdjęcie, lecz raczej na poszczególne fragmenty dokonując korekcji punktowej. Tutaj warto wiedzieć, że wciskając [o] możemy przełączyć się między trybami pracy – maską (malujemy na czerwono, a po zamknięciu pędzla widzimy rezultat, szybszy ale trudniejszy w kontroli) a standardowym (natychmiastowy podgląd, ale wymaga lepszego komputera).

Obsługa tych narzędzi jest bardzo prosta, większość rzeczy odbywa się automatycznie. Na moim zdjęciu była jedna czarna plamka, dość duża, więc użyłem narzędzia Spot Removal. Starczyło dobrać Size tak aby pędzel był odrobinę większy od plamki i na nią kliknąć

Lightroom - Korekcja punktowa

Lightroom automatycznie dobrał najbardziej podobny obszar zdjęcia i “wyleczył” plamkę.

Dalszą korekcje będziemy odbywać poruszając się po paletach, zaczniemy od “Basic”.

Lightroom - Basic

Tutaj polecam… eksperymentowanie. :) Najpewniej będziemy chcieli podciągnąć Clarity i Vibrance dla intensywniejszych kolorów. Działanie suwaków jest mniej-więcej takie jak kolory na paskach – ściemniają lub rozjaśniają partie obrazu, robią kolory bardziej lub mniej intensywne, itd. Praktycznie każde zdjęcie wymaga indywidualnego podejścia, więc próby podawania uniwersalnych ustawień mijają się z celem.

Idąc dalej mamy Tone Curve

Lightroom - Tone Curve

Narzędzie to świetnie uzupełnia się z suwakami w “Basic” i służy głównie do korekcji jasności – całość kontrolujemy w 4 strefach – najjaśniejszych częściach obrazu (hightlights), jasnych (lights), ciemnych (darks) i w cieniach (shadows). Narzędzie jest zaskakująco proste i zarazem potężne.

Kolejna paleta – HSL / Color / Grayscale – daje nam możliwosć zmiany barw na zdjęciu, ich nasycenia czy jasności. Dodatkowo w trybie Grayscale mamy pełną kontrolę nad przekształceniem barw na odcienie szarości kiedy przerabiamy zdjęcie na czarno-białe.

Poniżej mamy Split Toning – narzędzie to służy do tonowania zdjęcia, nadawania mu oddzielnych kolorów dla jasnych (highlights) i ciemnych (shadows) partii obrazu, efektem czego możemy uzyskać jakby dwukolorowy obraz. Dla przykładu jeśli wybierzemy obie barwy brązowawe w efekcie otrzymamy typowe zdjęcie w sepii. Narzędzie to w działaniu jest dość proste – konwertuje obraz na czarno-biały a następnie koloruje odpowiednio ciemne i jasne partie obrazu. Przewagę jednego koloru nad drugim możemy ustawić suwakiem “balance”.

Kolejne bardzo ważne narzędzie to Detail:

Lightroom - Detail

I tutaj jedno z ulubionych narzędzi fotografów – Noise Reduction (tutaj pozdrowienia dla Szumiaków ;) ). Pierwszy pasek (Luminance) to redukcja szumów z informacji o jasności – metoda jest dość agresywna, ponieważ zdejmuje ilość detali za zdjęcia. Zdejmujemy tutaj szumy “czarno-białe”. Drugi pasek, Color, to zdejmowanie szumów z… koloru. Im większa wartość tym oddanie kolorów jest mniej dokładne, ale i szumów mniej i zdjęcia odszumione tą metodą lepiej wyglądają. Szumy na zdjęciach mają to do siebie, że są złożone z obu rodzajów szumów, dlatego praktycznie zawsze najlepsze efekty uzyskamy oboma wartościami.

Paleta “Vignettes”  służy do usuwania winietowania (Lens Correction) na zdjęciu, lub dodawania/usuwania winietowania na zdjęciu po jego przycięciu (Post-Crop).

Ostatnia paleta, Camera Callibration służy do wyboru profilu kolorów użytego na zdjęciach, a więc i oddania barw przez aparat. Paleta ta świetnie uzupełnia się z HSL/Color/Grayscale pozwalając na dostosowanie barw jeszcze na wstępnym etapie obróbki zdjęcia.

No i tak oto po manipulacjach w paletach Basic, Tone Curve, oraz Detail dotarliśmy do efektu końcowego.

Lightroom - przed i po korekcji

Możemy sprawdzić różnice między oryginalnym zdjęciem a tym po zmianach wybierając z góry View -> Before / After -> Top / Bottom (skrót [Alt+Y] ). Teraz zapiszemy nasze zdjęcie już jako JPGa gotowego do druku lub publikacji na stronie www. Wybieramy File -> Export i naszym oczom ukaże się dość rozbudowana paleta:

Lightroom - okno eksportu plików

Tutaj ważne są dwa miejsca – Oznaczone 1 pozwala na wybór formatu pliku, przestrzeni kolorów i dodatkowych opcji formatu (np. jakości czy głebii kolorów). Jeśli będziemy dalej edytować zdjęcie w Photoshopie – polecam eksport do PSD przy 16bitowej głębi kolorów – dzięki temu zachowamy najwięcej informacji na zdjęciu. Pod 2 można wybrać miejsce w którym plik będzie zapisany. Domyślnie eksport odbywa się do podfolderu “Export” w miejscu gdzie znajduje się nasze zdjęcie – moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie – łatwo pozwala na odnalezienie już obrobionych zdjęć i nie wprowadza chaosu w foldery. Ale oczywiście możemy wybrać inną opcje, np. odznaczając “Put in Subfolder” zapiszemy plik w tym samym miejscu w którym jest zdjęcie. A wybierając z listy rozwijanej “Specific folder” możemy zapisać gotowe zdjęcie w dowolnym miejscu na dysku.

I tak oto przeszliśmy od ARW do wyczyszczonego JPGa kończąc ten krótki wstęp. Gorąco odsyłam do pomocy Lightrooma (klawisz F1 ;) ) – Adobe bardzo się postarało tworząc pomoc dla tego programu i można znaleźć tam odpowiedzi na wszystkie pytania :) .

Jak powrócić do oryginalnego zdjęcia? Kliknij drugim przyciskiem myszy na zdjęcie w galerii (pasek na dole ekranu), wybierz Develop Settings i następnie Reset. Lightroom nie dokonuje zmian na oryginalnych plikach i dzięki temu zawsze możemy powrócić do oryginalnej wersji pliku.
Odzyskiwanie orginalnego zdjęcia w Lightroomie

Komentarze
  1.  

    Można liczyć na ciąg dalszy?

  2.  

    Oczywiście :) Powoli piszę artykuł o katalogowaniu zdjęć i przymierzam się do artykułu o bardziej zaawansowanej obróbce :)

  3.  

    Świetnie tego mi było trzeba:).

Spam protection by WP Captcha-Free

System pozwala na zamieszczanie znaczników HTML w komentarzach:: <a href=""></a> <b></b> <i></i> <sup></sup> <sub></sub>